FC Barcelona stelde onlangs Xavi aan als nieuwe trainer en hoopt hem in januari de nodige aanwinsten te bezorgen, maar evident wordt dat niet. De Catalanen zitten immers nog altijd in geldnood, wat ervoor zorgde dat ze in de zomer afscheid moesten nemen van Lionel Messi en pas op het nippertje hun zomeraanwinsten konden registreren, nadat onder meer Gerard Piqué instemde met een drastische loonsverlaging. Er is dus dringend extra geld nodig en daarvoor wil Barça gaan.
Woensdag hield Barça een persconferentie over zijn nieuwe stadion. Het is de bedoeling dat ze in 2025 na maar liefst 68 jaar vertrekken uit het Camp Nou om hun intrek te nemen in een nieuwe tempel, die voorlopig de naam 'Nieuw Camp Nou' meekreeg. Maar het is niet de bedoeling dat dat zo zal blijven. Barça kondigde immers aan dat het van plan is om de naam van zijn nieuwe stadion te verkopen.
Barça springt dus mee op de kar van een trend die de voorbije jaren al stevig opgang maakte. Het hoopt per seizoen maar liefst 48 miljoen euro op te halen met de verkoop van zijn stadionnaam én die van het Nou Palau, de nieuwe indoorarena waar onder meer de basketbal- en zaalvoetbalploegen van Barça hun wedstrijden zullen gaan spelen. Al zullen wel eerst de socio's het plan nog moeten goedkeuren. Daarover wordt op 19 december een referendum gehouden.
BREKEN MET TRADITIE
De verkoop van de stadionnaam zorgt dat stilaan ook de laatste traditie sneuvelt, want Barça weigerde jarenlang vrijwel elke vorm van sponsoring. Pas in 2006 aanvaardde het voor het eerst een hoofdsponsor op zijn shirts, toen de VN-kinderrechtenorganisatie UNICEF. Het zou nog eens zeven jaar duren voor er met Qatar Airways een eerste commerciële partner op de shirts prijkte. Nood breekt echter wet, en dus zal dat straks ook in het stadion het geval zijn.
🚨 OFICIAL | El Barça venderá el nombre del nuevo Camp Nou.
— El Chiringuito TV (@elchiringuitotv) December 1, 2021
🏟️ También del nuevo Palau.
👉 Esperan ganar 48 millones de euros anuales entre los dos. pic.twitter.com/1BrO9ahdgH