FC Barcelona kampte de voorbije jaren met zware financiële problemen en dat had een duidelijke weerslag op de sportieve resultaten. Maar de clubleiding heeft nu een plan uitgedokterd om op relatief korte termijn de nodige miljoenen binnen te harken. En een groot deel daarvan zou geïnvesteerd worden in nieuw spelersmateriaal.
Preses Joan Laporta en zijn team maakten in de voorbije maanden nadrukkelijk werk van extra inkomsten. Dat resulteerde onder meer in de deal met Spotify. De muziekstreamingsdienst wordt naamsponsor van Camp Nou en legt daarvoor een smak geld neer. Daarnaast verkocht de club een deel van de televisierechten voor de komende 25 jaar te verkopen. En volgens Mundo Deportivo is het de bedoeling om voor 17 juli nog eens 15% van de televisierechten onder de hamer te brengen.
In totaal zouden deze constructies zo'n 400 miljoen euro moeten opbrengen. Daarnaast is het de bedoeling om bepaalde spelers te verkopen om salarisbudget vrij te maken en opnieuw extra inkomsten te vergaren. Onder meer Frenkie de Jong zou hiervoor moeten zorgen. Hierdoor zou de club weer een groot deel van haar schulden kunnen aflossen, maar een deel van de inkomsten zouden ook meteen weer geïnvesteerd worden in transfers.
4 TOPDOELWITTEN
Volgens MD is het de bedoeling een slordige 200 miljoen euro te gebruiken voor het aantrekken van 4 topdoelwitten. Robert Lewandowski is daar één van, maar zijn club Bayern München blijft dwarsliggen. Daarnaast doet Barça er alles aan om Raphinha (Leeds United) uit de handen van de Premier League-toppers te houden. Tot slot blijven ook Jules Koundé (Sevilla) en Bernardo Silva (Manchester City) hoog op de verlanglijst staan, al is er in hun dossiers nog een pak werk op te knappen.