Ook deze kerstperiode zette de Pro League traditioneel opnieuw een actie op poten om geld in te zamelen. Er werden gedragen shirts geveild ten voordele van de projecten van Younited Belgium, een voetbalorganisatie die ijvert voor mensen die te maken hebben met "kwetsbaarheid op vlak van huisvesting, psychische gezondheid, welzijn, armoede of verslaving", aldus de Pro League.
De kerstactie was een schot in de roos. Er werd maar liefst 155.000 euro opgehaald, een recordbedrag. Het shirt van Simon Mignolet bracht het meeste geld in het laatje. Voor het gesigneerde exemplaar van de doelman werd maar liefst 3.700 euro betaald. CEO Loryn Parys is blij met het resultaat.
"Ondanks barre economisch tijden, bewijst de Belgische voetbalfamilie opnieuw haar grote hart", reageert Parys op de website van de Pro League. "Samen met onze clubs, supporters en partners hebben we opnieuw een recordbedrag ingezameld voor Younited. Daarmee steunen we zo’n 1.000 kwetsbare personen, die dankzij de kracht van voetbal bouwen aan een beter leven en hun plek terugvinden in de maatschappij. Als CEO van de Pro League ben ik ontzettend dankbaar voor al deze hartverwarmende steun. Het resultaat van deze kerstactie bevestigt de maatschappelijke relevantie van voetbal."
LEVENS VERANDEREN
Ook Younited Belgium-coördinator Bert Ballegeer is een tevreden man. "Voor onze spelers betekent een thuis vinden in hun team ontzettend veel, net als de erkenning die de Kerstactie hen geeft voor hun inspanningen om hun leven een nieuwe wending te geven. Met de opbrengst kunnen we levens veranderen op de leukste manier die er is: met een bal."
155.000 euros for @YounitedBelgium, that's the record-breaking result of our yearly solidarity campaign 🎅🎄
— Pro League (@ProLeagueBE) December 30, 2022
Here are the most popular shirts and special items, with @SMignolet topping the charts 🧤📈 pic.twitter.com/uwDyiw7gSo