Geld en voetbal gaan al jarenlang hand in hand. Veel clubs proberen het hoofd boven water te houden met lucratieve transfers, TV-gelden en gulle sponsors. Op dat vlak zorgde SK Beveren nu voor een geweldige primeur.
Gokwetgeving zet financiën op spel
De laatste weken kwam het veelvuldig in het nieuws: de Belgische clubs moeten van shirtsponsor veranderen door een verstrengde gokwetgeving.
Die verbiedt nu dat de naam van een gokbedrijf prominent in beeld komt op de voorkant van de voetbaltruitjes. Alleen... sommige clubs wisten hier al een mouw aan te passen. Zo voetbalt landskampioen Club Brugge nu met U-experts, een handigheidje want een tak van... Unibet. Andere clubs volgden trouwens dit voorbeeld.
Een aantal andere voetbalploegen besloten wel om van shirtsponsor te veranderen. OHL bijvoorbeeld koos voor het webbedrijf one.com als nieuwe gulle gever.
Geweldig initiatief in het Waasland
Maar een andere club gaat nu nog een stapje verder: SK Beveren. De Waaslanders voetballen in de Challenger Pro League en kozen voor... het kinderkankerfonds vzw. Bij de club spreekt men van de grootste visibiliteitsactie ooit voor het goede doel. De andere sponsors van de club zullen het verschil bijpassen door een extra financiële inspanning te leveren.
GROOTSTE VISIBILITEITSCAMPAGNE OOIT VOOR VZW KINDERKANKERFONDS
— SK Beveren (@SKBeveren) January 9, 2025
SKB zal het tweede deel van het seizoen ‘24-‘25 afwerken met het logo van VZW Kinderkankerfonds op de borst.
Lees meer: https://t.co/NgwYBGaDQE
🟡🔵 #wearebeveren pic.twitter.com/KG5ck0O4WH
FC Barcelona kennen we uiteraard al als voorbeeld met UNICEF, ook bij SK Beveren zal de samenwerking verder gaan dan enkel maar 'naambekendheid'. “We gaan met onze spelers ook op ziekenhuisbezoek zodat ook zij weten waarvoor ze spelen. We gaan ook gezinnen die getroffen zijn door deze vreselijke ziekte uitnodigen om wedstrijden bij te wonen in meerdere skyboxen in ons stadion”, zo geeft Bart Foubert aan bij HLN.