Marketing is ook voor voetballers erg belangrijk. Je laten zien op social media is daarbij cruciaal. Niet alle spelers hebben evenveel tijd of interesse om het te doen, maar de meeste jongens proberen up-to-date te zijn. Hierbij krijgen ze regelmatig hulp van een externe firma.
Sporthouse Group, het bedrijf van Sam Kerkhofs, is hierbij misschien wel een pionier. Zeker in ons land. Spelers gebruiken hun eigen social media nog wel, maar ook Sporthouse Group ontfermt zich over de accounts. Met Steven Defour, Dennis Praet, Kevin De Bruyne, noem maar op. Heeft het enkele leuke namen binnen z'n klantenbestand. Hoe gaan ze nu eigenlijk te werk? Kerkhofs deed z'n zegje in
Het Nieuwsblad.
"Defour publiceert bijvoorbeeld eigen posts. En voorts is het een wisselwerking. Wij doen een voorstel of zij bellen ons iets door. Onze belangrijkste regel is dat alles wat wij posten tot de laatste komma moet zijn nagelezen. We publiceren ook nooit iets in een taal die de speler niet machtig is. Onderling overleg is trouwens goed. Soms wil een voetballer die kritiek krijgt best weleens pittig reageren, maar dan proberen wij dat toch te neutraliseren."
"We proberen vooral toppers te werven die later naar het buitenland zullen trekken. Dan vertienvoudigt de interesse automatisch. Kijk naar De Bruyne, die nu al 1,5 miljoen volgers heeft. En als Praet straks de kaap van de 100.000 overschrijdt, organiseren we een speciale actie. Sowieso willen we wat meer sponsors in beeld brengen om wat commissie op te strijken. Nike laat in zijn contracten zelfs opnemen dat spelers een foto moeten posten als ze nieuwe schoenen krijgen. Als je kijkt naar de Twitter-generatie die eraan komt, zitten we nog wel een tijd snor, he."