Dat makelaars steeds machtiger worden in het voetbal, is geen nieuw gegeven. Rik Vande Velde, sportief directeur van KV Mechelen, geeft meer uitleg over de manier van werken bij KVM.
"Scouting is belangrijk, maar à la fin: van de tien spelers die je haalt, komen er acht via tips of makelaars. Het is belangrijk dat je de markten kent. Een club als KV Mechelen moet vooral weten wat er in België rondloopt. Ook in de Franse tweede en derde klasse moeten we rondkijken, en in tweede klasse in Nederland. Een hele competitie in kaart brengen, zoals ik vorig seizoen in Denemarken twee weken lang deed, ga ik niet meer doen", zegt hij aan
Gazet van Antwerpen.
De club pakt het dus anders aan. "Waar we vorig seizoen te veel algemene scouting deden, zullen we nu sneller een specifieke speler gaan bekijken. Nu gaan we heel snel proberen te anticiperen: wat kan er volgende zomer gebeuren? Gaat Cobbaut blijven? Kunnen we Ganvoula nog eens huren of niet? We moeten heel snel weten welke posities we moeten invullen. Tegen eind september wil ik alle makelaars hebben aangesproken en alle pistes verzamelen, en op basis daarvan kunnen we gaan scouten. Krijg ik zes namen uit Kroatië door, dan zal ik die in het weekend gaan bekijken. Ik zal minder op pad zijn, maar áls ik op pad ben, wel gerichter scouten."