Edwin van der Sar wordt de nieuwe directeur marketing bij Ajax. De voormalig doelman van het Nederlands elftal kijkt uit naar zijn nieuwe taak, maar geeft wel aan dat het in het begin even wennen zal zijn.
"Het is nieuw, ik zal ervaring moeten opdoen. Maar ooit begint iedereen voor de eerste keer aan een klus", zegt Van der Sar maandag op de website van zijn management. "Dat geldt nu ook voor mij. Ik zie dat niet als een probleem, eerder als een uitdaging."
De oud-doelman van onder meer Manchester United zal voorlopig niet nadenken over de functie van directeur. "Marketing kent legio kanten. Het zal al mijn aandacht gaan opeisen de komende periode. Pas als dat goed loopt, ga ik weer nadenken over de functie van directeur. Maar dat zien we dan wel. Eerst deze uitdaging."
De 42-jarige Van der Sar geeft aan zijn eigen visie op Ajax te willen uitvoeren en zal vanaf zijn eerste werkdag ondersteund worden door directievoorzitter Michael Kinsbergen. "Hij zal een enorme hulp voor me zijn. Michael is gepokt en gemazeld op dit gebied. We zullen een soort van tandem vormen. Ik zal in ieder geval ook direct met mijn eigen ideeën aan de slag gaan. Ik heb in de loop der jaren goede contacten opgedaan bij de KNVB, de UEFA en de FIFA. Die wil ik wel gaan gebruiken voor Ajax.''