FC Barcelona belandde de voorbije jaren in vieze financiële papieren en dat leidde vorige zomer tot schrijnende taferelen. Het contract van Lionel Messi kon wegens een gebrek aan geld niet verlengd worden en het was zweten tot het laatste moment om de zomeraanwinsten ingeschreven te krijgen voor La Liga. De voorbije maanden ging de club op zoek naar vers geld en daarbij worden ook heilige huisjes gesloopt.
Zo kondigde Barça deze week een nieuwe sponsordeal met Spotify aan. De muziekstreamingdienst mag niet alleen de komende seizoenen op de shirtjes prijken, het verbindt ook zijn naam aan het stadion. Voor de eerste keer in de clubgeschiedenis verkoopt Barça de stadionnaam, waardoor het de komende vier jaar in het Spotify Camp Nou zal spelen. Daar staat wel een bedrag van 70 miljoen euro per jaar tegenover.
Maar zelfs met die nieuwe deal kijkt Barça nog tegen een enorme schuldenberg op en daardoor worden nog meer drastische stappen overwogen. GOAL weet dat zelfs een gedeeltelijke verkoop van de club niet helemaal uitgesloten is. Al heel zijn geschiedenis is Barça in handen van zijn fans, de zogenoemde socio's, maar daar zou dus verandering in kunnen komen.
VETO
Het was CEO Ferran Reverter die op de proppen gekomen zou zijn met het voorstel om 49 procent van de aandelen van de club te verkopen aan een buitenlandse investeerder, om zo de concurrentie met de andere Europese grootmachten op te kunnen houden. Voorzitter Joan Laporta stelt voorlopig wel zijn veto tegen dat plan, maar als Barça niet op een andere manier aan centen raakt, dan zou het misschien in de toekomst alsnog weer op tafel kunnen komen...