Voetbalclubs gaan dezer dagen alsmaar verder in de zoektocht naar extra financiële middelen. Een opvallende trend van de laatste jaren is de verkoop van de stadionnaam, iets waarvoor zelfs FC Barcelona in de zomer overstag ging door de naam van het Camp Nou aan Spotify te verkopen. Soms levert dat bizarre namen op, zoals nu bij STVV.
De Kanaries kondigen aan dat ze ook een partnership gesloten hebben voor de naam van hun stadion. Dat ze daarvoor een Japans bedrijf kiezen, hoeft niet echt te verrassen. De club is al enige tijd in handen van het Japanse bedrijf en DMM.com en daardoor streken ook al heel wat spelers uit het land van de rijzende zon neer. Maar de nieuwe naam voor Stayen zal wellicht wenkbrauwen doen fronsen.
Het stadion gaat voortaan door het leven als het Daio Wasabi Stayen Stadium. "De keuze voor Daio sluit aan bij ons DNA. Door de jaren heen hebben we een goede relatie opgebouwd met heel wat fruit- en voedingsbedrijven. Denk maar aan het iconische shirt van de jaren ’90, waarop de afbeelding van een appel prijkte. Met dit nieuwe partnership trekken we deze lijn door", luidt de opmerkelijke uitleg van CEO Takayuki Tateishi voor de beslissing.
BIZARRE LINK
Bij Daio zoeken ze ook wanhopig naar banden met STVV. "Als bedrijf zien we heel wat overeenkomsten tussen onze thuisbasis Nagano en de ruime regio rond Sint-Truiden. Bovendien herkennen we ons in de visie van STVV, dat streeft naar wederzijds begrip tussen België en Japan. Ten slotte delen Daio en STVV een rijke geschiedenis. Daio teelt al meer dan 100 jaar wasabi, één van de belangrijkste voedingsproducten van Japan, terwijl voetbalclub STVV binnenkort haar 100ste verjaardag viert. In de toekomst willen we de wasabi-traditie delen met mensen in de hele wereld", klinkt het daar.
Weet je wat STVV en FC Barcelona gemeen hebben? ➡️
— STVV (@stvv) February 2, 2023