Club Brugge staat voor een uitdaging met hun nieuwe stadionproject. Nadat een eerdere vergunning vernietigd werd, heeft de club een verbeterde omgevingsvergunning aangevraagd, rekening houdend met bezwaren.
Het dossier wordt als het sterkste ooit in België beschouwd, maar desondanks zijn er ondertussen weer minstens 39 bezwaarschriften ingediend na het openbaar onderzoek. Een vertrek uit Brugge dreigt zelfs als een vergunning op de huidige Olympia-site, de laatste mogelijke locatie, niet slaagt.
Stadiondossier Club Brugge: alle hoop op de nieuwe omgevingsvergunning aanvraag
In november diende Club Brugge (Club Brugge Development NV en Club Brugge NV) een nieuwe omgevingsvergunning aanvraag in voor het slopen van het bestaande Jan Breydelstadion en het bouwen van een nieuw stadion (met kleinhandelsactiviteiten) voor ruim 40.000 toeschouwers op de bestaande Olympia-site.
In het dossier werd ook een aanvraag ingediend voor de ontwikkeling van nieuwe parkeerplaatsen, wegen en een parkomgeving. Nadat de aanvraag ontvankelijk werd verklaard door Vlaanderen, werd er een openbaar onderzoek opgestart waarbij het publiek de kans kreeg om hun mening te uiten gedurende een periode van 45 dagen.
In die periode konden voor- en tegenstanders van het project hun stem laten horen. De eerdere aanvraag van vorig jaar leidde tot 129 bezwaren, maar desondanks werd de aanvraag toch vergund door de Vlaamse overheid.
Een groep buurtbewoners tekende toen beroep aan bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen waardoor de vergunning alsnog werd vernietigd.
Met een nieuwe en verbeterde omgevingsvergunning aanvraag, waarbij specifiek rekening wordt gehouden met de bezwaren en zorgen van belanghebbenden, mikt Club Brugge erop om dit voorjaar de vergunning te verkrijgen.
Club Brugge speelt ten vroegste binnen drie jaar in het nieuwe stadion
De deadline voor het indienen van bezwaren tegen de omgevingsvergunning aanvraag voor het stadionproject van Club Brugge is deze week verstreken. Volgens Brugse schepen Franky Demon (CD&V) zijn er al minstens 39 bezwaarschriften ingediend.
“Daarmee lijkt achter het nieuwe stadion nog altijd een vraagteken te staan”, stelt Het Laatste Nieuws. Het definitieve aantal bezwaren wordt later deze week bekendgemaakt.
Dit betekent dat het nog minstens anderhalf jaar kan duren voordat de omgevingsvergunning wordt goedgekeurd, waarna de bouw - die ook anderhalf jaar in beslag zal nemen - van start kan gaan.
In het meest optimistische scenario zal het dus nog zeker drie jaar duren voordat Club Brugge zijn intrek kan nemen in het nieuwe stadion. “De juridische lijdensweg van Club Brugge naar een nieuw stadion lijkt nog niet ten eind”, schrijft Het Nieuwsblad.
HLN: “Nooit eerder zo’n sterk stadiondossier in België”
Midden januari vond een informatiesessie plaats over de herwerkte stadionplannen van Club Brugge, waarbij het duidelijk werd dat sommige buurtbewoners nog steeds tegen de bouw van de site waren, ondanks de aanpassingen die Club Brugge had doorgevoerd in reactie op de punten van de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
De club had aanzienlijke inspanningen geleverd om aan de vereisten te voldoen. De stedenbouwkundige verordening met betrekking tot parkeren werd aangepast en goedgekeurd door de gemeenteraad van Brugge.
Op het gebied van mobiliteit werden er contractuele regelingen getroffen met particuliere grondeigenaars en bedrijven die hun parkeerfaciliteiten beschikbaar stellen tijdens wedstrijddagen.
Op de vernieuwde Olympia-site alleen al is er parkeerruimte voor 3.900 voertuigen, terwijl er ook 10 afstandsparkings zijn voorzien, waar supporters met pendelbussen naar het stadion kunnen worden vervoerd en na de wedstrijd kunnen worden opgehaald.
Bovendien zullen er maar liefst 4.400 fietsplaatsen beschikbaar zijn. “Kenners menen dat er nooit eerder zo'n sterk stadiondossier was in België”, stelde Het Laatste Nieuws.
Olympia-site laatste mogelijke locatie: “Anders dreigt vertrek uit Brugge”
Sinds 2006 heeft Club Brugge gewerkt aan plannen voor een nieuw stadion, en sinds 2020 is de focus gericht op de huidige Olympia-site. Dit is de laatste mogelijke locatie en enige troefkaart voor de stadionplannen.
“Het is nu of nooit”, zei schepen Franky Demon vorig jaar aan Het Nieuwsblad. “Er zijn simpelweg geen andere bouwlocaties meer voorhanden in Brugge. ( zucht ) Ik zou niet weten waar.
Burgemeester Dirk De fauw sloot zich daarbij aan: “Lukt het daar niet, dan dreigt een vertrek uit Brugge voor Club.” De bestuurscoalitie van CD&V, Vooruit en Open Vld heeft in hun beleidsnota 90% van de projecten gerealiseerd, maar het nieuwe voetbalstadion ontbreekt nog steeds.
Bovendien heeft de stad Brugge afgelopen zomer nog 370.000 euro geïnvesteerd om de verouderde site veilig te houden. Op nationaal niveau is er ook druk vanuit de politiek om vooruitgang te boeken.
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir hoopt dat Club Brugge binnenkort mag beginnen met de bouw. Het is vooral frustrerend dat meer dan 95% van de omwonenden geen bezwaar heeft tegen het nieuwe stadion, maar dat een kleine groep het project tegenhoudt.
Club Brugge kan quantumsprong zetten met nieuw stadion
Het huidige Jan Breydelstadion verkeert in een verloederde staat en Club Brugge heeft al meerdere miljoenen geïnvesteerd in cruciale oplapwerken. Er zijn problemen zoals lekkages, een gebrek aan ruimte voor VIP-boxen en business seats, beperkte parkeermogelijkheden en hygiënische kwesties.
Bart Verhaeghe hoopt dat in het voorjaar van 2024 een vergunning wordt verleend, omdat alleen met een nieuw stadion Club Brugge zowel sportief als commercieel vooruit kan gaan en de club zijn plaats op de kaart van Europa kan behouden.
Volgens Vincent Mannaert kan de bouw van het stadion een quantumsprong voorwaarts betekenen op sportief en financieel vlak voor Club Brugge.
Bovendien zouden problemen zoals lichtvervuiling, geluidsoverlast, mobiliteit en visuele impact in het nieuwe stadion, belangrijk voor de omgeving en de omwonenden, aanzienlijk verminderd worden in vergelijking met de huidige situatie.
Hoewel deskundigen beweren dat dit het sterkste stadiondossier ooit in België is, biedt dit geen garantie dat de bouw dit voorjaar zal beginnen.