Club Brugge staat op het punt een enorme sprong voorwaarts te maken met hun langverwachte stadionplannen. Na een reeks obstakels lijkt de weg nu eindelijk vrij voor de nieuwe vergunning. En dat kan grote gevolgen hebben voor de nabije toekomst.
Deze vernieuwde aanvraag, gericht op de Olympia-site, belooft een ultramoderne locatie met ruimte voor meer dan 40.000 toeschouwers, inclusief uitgebreide parkeerfaciliteiten en een verbeterde mobiliteitsoplossing.
Kenners beschouwen dit als het sterkste stadiondossier in België ooit. Volgens Vincent Mannaert kan de bouw van het stadion een quantumsprong voorwaarts betekenen op sportief en financieel gebied voor Club Brugge.
De weg lijkt vrij: positief advies voor stadionplannen Club Brugge
Ondanks de gunstige aanbeveling van de auditeur van de Raad van State voor het stadionproject, blijft de eerste omgevingsvergunning vernietigd. Hiermee komt een definitief einde aan de eerste vergunningsprocedure.
Club Brugge heeft echter niet stilgezeten en heeft in november 2023 een nieuwe aanvraag ingediend, in de hoop uiterlijk op 19 juni dit jaar een nieuwe vergunning te verkrijgen.
“Aangezien de tweede procedure loopt en al vergevorderd is, is er geen man overboord”, reageerde Franky Demon (CD&V), Brugs schepen van Sport en van Ruimtelijke Ordening, eind april. “Club Brugge heeft van zijn kant zijn werk gemaakt van een nog beter uitgewerkt mobiliteitsplan.”
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir heeft zelfs aangekondigd dat de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie positief advies heeft gegeven over de tweede aanvraag.
“De adviezen van de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie (GOVC) zijn voorwaardelijk gunstig” zei Demir. “We zijn die adviezen nu grondig aan het bestuderen. Liefst van al beslissen we zo snel mogelijk.”
De kans lijkt dan ook groot dat Demir opnieuw de vergunning zal verlenen. Na de vernietiging van de eerste vergunning had Demir al aangegeven dat ze bereid was “een oplossing te helpen uitwerken.”
De weg lijkt dus vrij voor Club Brugge om hun plannen voor het stadionproject voort te zetten, met het optimisme dat een nieuwe vergunning binnen handbereik is.
“Kenners menen dat er nooit eerder zo'n sterk stadiondossier was in België”
Met een nieuwe en verbeterde omgevingsvergunningaanvraag, waarbij specifiek wordt ingespeeld op de bezwaren en zorgen van belanghebbenden van de eerste aanvraag, streeft Club Brugge ernaar om dit voorjaar eindelijk een vergunning te verkrijgen.
De aanvraag omvat de sloop van het bestaande Jan Breydelstadion en de bouw van een nieuw stadion, inclusief kleinhandelsactiviteiten, met een capaciteit van ruim 40.000 toeschouwers op de bestaande Olympia-site.
Binnen het dossier is ook een aanvraag ingediend voor de ontwikkeling van nieuwe parkeerplaatsen, wegen en een parkomgeving. De stedenbouwkundige verordening met betrekking tot parkeren is aangepast en goedgekeurd door de gemeenteraad van Brugge.
Op het gebied van mobiliteit zijn contractuele regelingen getroffen met particuliere grondeigenaars en bedrijven die hun parkeerfaciliteiten beschikbaar stellen tijdens wedstrijddagen.
Op de vernieuwde Olympia-site alleen al is er parkeerruimte voor 3.900 voertuigen, terwijl er ook 10 afstandsparkings zijn voorzien, waar supporters met pendelbussen naar het stadion kunnen worden vervoerd en na de wedstrijd kunnen worden opgehaald.
Bovendien zullen er maar liefst 4.400 fietsplaatsen beschikbaar zijn. “Kenners menen dat er nooit eerder zo'n sterk stadiondossier was in België”, stelde Het Laatste Nieuws.
Mannaert: “Bouw van stadion kan quantumsprong voorwaart betekenen”
Sinds 2006 heeft Club Brugge zich ingespannen voor plannen voor een nieuw stadion, waarbij de focus sinds 2020 gericht is op de huidige Olympia-site. Dit vormt de laatste mogelijke locatie en tevens de enige troefkaart voor de stadionplannen.
“Het is nu of nooit”, zei schepen Franky Demon (CD&V), Brugs schepen van Sport en van Ruimtelijke Ordening, vorig jaar aan Het Nieuwsblad. “Er zijn simpelweg geen andere bouwlocaties meer voorhanden in Brugge. ( zucht ) Ik zou niet weten waar.”
Burgemeester Dirk De fauw onderstreepte dit standpunt: “Lukt het daar niet, dan dreigt een vertrek uit Brugge voor Club.”
In het meest optimistische scenario zal het nog zeker drie jaar duren voordat Club Brugge zijn intrek kan nemen in het nieuwe stadion. Het huidige Jan Breydelstadion verkeert in een vervallen staat en Club Brugge heeft al meerdere miljoenen geïnvesteerd in noodzakelijke herstelwerkzaamheden.
Problemen zoals lekkages, gebrek aan ruimte voor VIP-boxen en business seats, beperkte parkeermogelijkheden en hygiënische kwesties zijn aan de orde van de dag.
Bart Verhaeghe hoopt dat dit voorjaar een vergunning wordt verleend, omdat alleen met een nieuw stadion Club Brugge zowel sportief als commercieel vooruit kan gaan en de club zijn plaats op de kaart van Europa kan behouden.
Volgens Vincent Mannaert kan de bouw van het stadion een quantumsprong voorwaarts betekenen op sportief en financieel gebied voor Club Brugge.
Bovendien zouden problemen zoals lichtvervuiling, geluidsoverlast, mobiliteit en visuele impact in het nieuwe stadion, belangrijk voor de omgeving en de omwonenden, aanzienlijk verminderd worden in vergelijking met de huidige situatie.
Hoewel deskundigen beweren dat dit het sterkste stadiondossier ooit in België is, biedt dit geen garantie dat de bouw dit voorjaar zal beginnen.