Het tweede luik van het seizoen in het clubvoetbal staat voor de deur. Dat betekent ook de start van de competitie ná het afsluiten van de zomerse transferperiode. En in de voorbije maanden werd opnieuw lustig aan de selecties gesleuteld bij de ploegen in de Jupiler Pro League.
Naar jaarlijkse gewoonte zag de Belgische competitie weer een pak smaakmakers vertrekken tijdens de zomersmercato. Jongens als Antonio Nusa, Bilal El Khannouss, Cameron Puertas, Zeno Debast, Julien De Sart, Mandela Keita, .... trokken allen richting het buitenland. In totaal werd voor ruim 340 miljoen euro verkocht door de Belgische ploegen.
Het sportieve verlies moest uiteraard wel opgevangen worden en dus trokken de JPL-ploegen ook de nodige aanwinsten aan. Al viel het daarbij op dat de uitgaven relatief beperkt bleven. Zo spendeerden de Belgische eersteklassers samen zo'n 98 miljoen euro, het laagste bedrag sinds 2020.
Opleidingscompetitie
Dat heeft onder meer te maken met het bussines-model van de meeste clubs. De JPL is meer dan ooit een opleidingscompetitie geworden. Het komt er dus op aan om relatief jonge en veelbelovende aanwinsten aan een beperkte som te strikken, om ze vervolgens verder te kneden en met een meerwaarde te verkopen.
Onder meer AA Gent hanteerde deze werkwijze met het aantrekken van twee jonge spitsen, Max Dean en Andri Gudjhonsen. "Het alternatief is Nilsson te halen voor 6 miljoen. Dat is makkelijker. Maar dan betaal je meer voor een speler waarvan de doorverkoopwaarde wellicht minder groot is", stelt sportieve baas Arnar Vidarsson bij Het Nieuwsblad.
Verkoopshuis
De IJslander deelde daarmee een sneertje uit aan rivaal Club Brugge, dat wél zo'n bedrag neertelde om de Zweedse spits over te nemen van Union SG. Maar commentator/analist Tom Boudeweel dient Vidarsson nu van antwoord. "Het is gemakkelijk gezegd van Vidarsson dat Nilsson minder doorverkoopwaarde heeft, maar hij kan wel nog 5 jaar presteren bij Club Brugge. Dat is ook meerwaarde", klinkt het bij Sporza. "Nu is het veel jonge spelers kopen en na een aanpassingsperiode snel weer verkopen. Zo creëer je een verkoophuis."