Edwin van der Sar heeft bij zijn aanstelling als opdracht het veroveren van de Chinese markt meegekregen. Dat heeft sportmarketeer Sander Mallie verteld aan
Ajax Showtime. De vragen van de fansite komen naar aanleiding van het contracteren van Chengkuai Wang door Ajax, waarbij men zich afvraagt of er sportieve of commerciële motieven achter de
transfer zitten.
"Afgelopen mei is Ajax in China met de televisie-talentenjacht Football Dream gestart en hierdoor keken bijvoorbeeld ineens miljoenen Chinezen naar de Ajax Open Dag. Het potentieel is gigantisch, alleen de commerciële vertaalslag maken is een behoorlijke uitdaging", aldus Mallie, die nog meer obstakels ziet voor de Amsterdammers. "Ajax weet ook dat Chinezen eerst naar de Premier League en dan de Primera División kijken, en dat er na een hele tijd pas Ajax komt."
Wel ziet Malie de voormalig doelman als de aangewezen man om Ajax in China groot te maken. "Met Van der Sar heeft Ajax wel een geweldige breekijzer in handen. Wil Ajax omzet uit China halen, dan zal het zijn kennis naar het land moeten brengen en daar regelmatig met het eerste elftal wedstrijden gaan spelen. Anders lukt het niet." Over de transfer van Wang wil de sportmarketeer niet definitief oordelen. "Misschien is Wang Shi Jue wel de nieuwe Messi en zijn er geen commerciële motieven achter dit contract."