De profclubs kwamen vandaag samen om de laatste Algemene Vergadering van 2024 af te sluiten. Daar werden onder meer de mediarechten toegekend aan de voorgestelde kandidaten. Er kwam één grote winnaar uit de bus.
Er kwamen verschillende aanbiedingen binnen. ‘Na een voorstelling van de biedingen op de verschillende loten, en op advies van het management en de Raad van Bestuur, besloot de Pro League om de mediarechten voor de periode 2025-2030 toe te kennen aan DAZN’, klinkt het officiële statement.
Komende jaren
De komende jaren zal DAZN aldus de rechtenhouder van de Jupiler Pro League, de Challenger Pro League, de Lotto Super League, de Croky Cup en de Supercup zijn. ‘De huidige rechtenhouder is dus ook de nieuwe rechtenhouder voor de komende 5 seizoenen wat betreft de binnenlandse mediarechten van het Belgisch professioneel voetbal.’
De VRT en RTBF werden dan weer aangeduid voor de radiorechten. ‘Met de toekenning van de rechten door de Pro League aan DAZN, VRT en RTBF worden nu de individuele contractonderhandelingen tussen de partijen opgestart. Parallel buigt de Pro League zich met de clubs over de financiële en sportieve krijtlijnen voor de volgende 5 jaar.’
Stevige som, maar...
Op de webstek van de Pro League wordt ook gesproken over de inkomsten. ‘Met de toekenning van deze mediarechten verzekert de Pro League zich de komende 5 jaar van minstens 84,2 miljoen euro inkomsten per seizoen van DAZN, VRT en RTBF. Daarbovenop heeft de Pro League recht op een deel van de extra omzet van DAZN. De internationale mediarechten en de streamingrechten worden begin 2025 toegewezen.’ Ondanks er weer een grote som werd binnengehaald leverde het huidige contract 100 miljoen euro op.
CEO Lorin Parys is in de wolken met de deal. “Meer dan 4 miljoen Belgen zijn fan van ons voetbal en volgen de wedstrijden uit de Pro League wekelijks via mediakanalen en in de stadions. De toekenning van de mediarechten is atlijd een belangrijk moment voor de fans en de clubs. Samen met onze clubs en mediarechtenhouders maken we werk van meer innovatie, betere bereikbaarheid van ons voetbal voor de fans en de uitbouw van onze competities als sterke merken die sport en entertainment verzekeren.”
Media rights update 🆕👇
— Pro League (@ProLeagueBE) December 19, 2024
The @ProLeagueBE assigns media rights to DAZN 📺
🇳🇱 https://t.co/5OwgARSlP6
🇫🇷 https://t.co/fMyE4wyBoj pic.twitter.com/UVmS8RfPLI