KRC Genk was eind jaren ’90 een club dat op dat moment misschien wel de vurigste aanhang van België had. Anno 2018 blijft daar nog amper iets van over met gemiddeld 14.000 toeschouwers.
CEO Patrick Janssens reageert. "Ten eerste zitten we met een algemene, zelfs internationale trend dat niet elke abonnee bij elke thuiswedstrijd komt opdagen. Ik heb er onlangs nog met mensen van Ajax over gesproken, zij hebben vaak lege plaatsen in het stadion als alle tickets verkocht zijn. Net zoals de teruglopende abonnementenverkoop heeft dat voor een stuk te maken met het aanbod op televisie. Dat geeft altijd het alternatief om toch een keertje thuis te blijven en niets te moeten missen", geeft hij aan in Het Belang van Limburg.
De resultaten helpen ook niet. "Maar je bent als club vooral heel afhankelijk van de behaalde resultaten. Supporters identificeren zich graag met een winnend team. Die correlatie zien wij duidelijk in onze cijfers. Ze is ook groter dan bij de traditionele topclubs. Anderlecht, Club Brugge en Standard hebben tal van grote Europese successen geboekt en hebben op die manier heel veel supporters aan zich gebonden. Dat voordeel zullen ze niet zo maar kwijtspelen, ook een club als AA Gent zal dat moeten ervaren."