Het nieuws rond de transformatie van VTM-journalist Boudewijn Van Spilbeeck in VTM-journalist Bo Van Spilbeeck, werd ook in Nederland erg druk besproken. In de bekende voetbaltalkshow Voetbal Inside werd er zelfs mee gelachen toen analist René van der Gijp zich aan een ludieke imitatie waagde als 'Renate van der Gijp'. Maar deze vrij onschuldige grap werd niet door iedereen geapprecieerd.
Zo reageerden heel wat zelfuitgeroepen moraalridders via sociale media en bepaalde belangenorganisaties alsook linkse politieke partijen en de links-populistische Sylvana Simons, eisten zelfs een boycot van het programma. Bizar, want hoewel de hele Van Spilbeeck-affaire in het belachelijke werd getrokken werden nu niet bepaald straffe transgenderfobe uitspraken gedaan. Enkel analist Johan Derksen toonde zich kritisch, maar dat is zo bij elk onderwerp. Hypocriet ook een beetje, het zijn immers bovengenoemde partijen die doorgaans een lans breken voor de vrije meningsuiting.
Het programma kwam in het verleden al vaak onder vuur te liggen en al meermaals werd opgeroepen tot een advertentie-boycot, maar de sponsoren lieten dat doorgaans gewoon passeren. In dit geval kwam er nog geen reactie van merken zoals Heineken, Gilette en TOTO die het programma sponsoren. Zender RTL laat het hier echter niet bij en hebben de heren van Voetbal Inside volgens het AD op het matje geroepen.