Na enkele moeizame jaren gaat het RSC Anderlecht opnieuw voor de wind. De recordkampioen kon opnieuw aanknopen met overtuigende sportieve prestaties en doet het financieel gezien ook goed. Dat is ook nodig nu een nieuwe hoofdsponsor gezocht moet worden.
Sinds Marc Coucke een einde maakte aan de Vanden Stock-dynastie had de recordkampioen te kampen met heel wat muizenissen. De cijfers kleurden bloedrood, het personeelsverloop was ongezien en de sportieve resultaten vielen zwaar tegen. Vorig seizoen werd zelfs een triest dieptepunt bereikt.
Zo beëindigde Paars-Wit de reguliere competitie op de elfde plaats, goed voor de slechte eindnotering sinds 1937. Dat bleek echter ook een keerpunt. Zo werd in de zomer een serieuze kwaliteitsinjectie doorgevoerd en ondertussen kon RSCA weer aanknopen met de top in het Belgische voetbal.
Anderlecht weer sexy
Ondertussen slaagden de aandeelhouders er ook in om de financiële problemen grotendeels weg te werken. En momenteel doet Paars-Wit voor het eerst sinds lang weer mee voor de titel. Die successen deden de populariteit weer toenemen. Het Lotto Park is nagenoeg elke match uitverkocht, de hospitality-werking draait op volle toeren.
Anderlecht is dus opnieuw een aantrekkelijk product geworden. En dat is ook belangrijk. Komende zomer loopt namelijk de overeenkomst met Belfius af. De financiële instelling is met zijn dochterondernemingen momenteel één van de hoofdsponsors, nog maar de vierde uit de clubgeschiedenis die op de voorkant van de truitjes staat.
Voldoende interesse
Belfius bouwt zijn sponsoractiviteiten in het voetbal echter flink af. Bijgevolg moet Anderlecht op zoek naar een nieuwe partner. Volgens La Dernière Heure lopen er echter al gesprekken met verschillende kandidaten. Maar er zal wel nog flink onderhandeld moeten worden. Het gaat dan ook niet om kleine bedragen. Soortgelijke overeenkomsten liepen in het recente verleden op van 2.5 tot zelfs 5 miljoen euro.