Club Brugge heeft de sponsoring van Belfius verloren vanwege strategische verschuivingen van de bank, die nu meer nadruk legt op duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid.
Hoewel voetbal traditioneel een hoog rendement biedt voor sponsors, zoals aangehaald door Bob Madou, CEO van Belfius, zelfs 600%, zijn er twijfels gerezen over de effectiviteit van traditionele sponsoring om jongere doelgroepen te bereiken.
Dit komt overeen met de beweging van Proximus, die ook afstapt van voetbalsponsoring ten gunste van digitale kanalen en e-sport. Candriam, de vermogensbeheerder van Belfius, blijft echter wel in het voetbal investeren door sponsoring van Forest Green Rovers, een duurzame voetbalclub in Engeland.
Club Brugge brengt Belfius "niet voldoende" op
Bijna twee jaar prijkt het logo van Belfius niet meer op de shirts van Club Brugge. Hoewel Belfius nog steeds een partner is van de club, ligt de nadruk nu meer op hospitality en business-to-business, met minder zichtbaarheid op het veld.
Zelfs de overeenkomst voor de naamrechten van het trainingscomplex, Belfius Basecamp, loopt af en wordt waarschijnlijk niet verlengd.
De beslissing om het sponsorcontract met Club Brugge niet te vernieuwen werd bijna twee jaar geleden aangekondigd, in augustus 2022. Belfius heeft ervoor gekozen om het contract niet te verlengen vanwege kostenbesparingen en een herziening van de strategie.
Hoewel de exacte redenen en cijfers nog niet zijn vrijgegeven, blijft het wachten wat die financiële impact precies was voor de bank. Het sponsorcontract omvatte jaarlijks 1 miljoen euro voor de merknaam op de achterkant van de shirts en voor de naamrechten van het Basecamp.
“Ik wil alleen nog sporten sponsoren die ons voldoende opbrengen. Hockey, bijvoorbeeld”, gaf Belfius-ceo Marc Raisière de reden om sponsoring in het voetbal stop te zetten. De sponsorovereenkomst met de Koninklijke Belgische Hockeybond, waar Belfius al sinds 2017 hoofdsponsor is, staat niet ter discussie.
Belfius haalde 600% rendement als shirtsponsor Club Brugge
Ondanks de verklaring van Belfius om minder te focussen op voetbal en meer op hockey, heeft Club Brugge de mogelijkheid tot verdere samenwerking met de bank in de toekomst niet uitgesloten.
“Shirtvisibiliteit op een A-merk in het voetbal zorgt voor een minimale return van 300 procent, wat uiteraard heel interessant is”, zei Bob Madou, toen nog Chief Business Officer en nu CEO, aan Het Nieuwsblad.
“Dat betekent dat een bedrijf drie keer meer waarde haalt uit elke euro die het erin stopt. In het geval van Candriam/Belfius gaat het zelfs om een investeringsrendement van meer dan 600 procent.”
Lorin Parys, CEO van de Pro League, benadrukt dat sponsors die op voetbalshirts adverteren gemiddeld zes uur per seizoen in beeld komen. Ondanks deze exposure groeit hockey als sport in België sneller, zowel qua omzet als in het aantal leden.
De zichtbaarheid van voetbal blijft echter hoger dan die van hockey, behalve tijdens grote evenementen zoals de Olympische Spelen. Een voordeel van hockey tijdens dergelijke gelegenheden is dat nationale teams gesponsord kunnen worden, iets wat binnen het voetbal niet mogelijk is.
Belfius gaat Proximus achterna: jongeren anders bereiken
Ondanks verschillende interviewverzoeken van meerdere media heeft Belfius geen aanvullende informatie verstrekt over de redenen achter het niet verlengen van het sponsorcontract met Club Brugge.
De bank lijkt het voorbeeld te volgen van Proximus, die jarenlang sponsor was van de club maar besloot om niet langer op de shirts te prijken. Proximus koos ervoor om meer in te zetten op digitale kanalen als de meest effectieve manier om de nieuwe generatie te bereiken.
“Kijken jongeren tegenwoordig nog echt in groten getale 90 minuten naar een voetbalwedstrijd? Is het vermelden van onze naam op het shirt de beste manier om ze te bereiken?” zei woordvoerder Fabrice Gansbeke.
Als reactie op deze verschuiving heeft Proximus zijn focus verlegd naar e-sport, en is het al jaren actief in het wielrennen als sterke partner van Flanders Classics. Daarnaast blijft Proximus verbonden met de Rode Duivels via het Proximus Basecamp in Tubize.
Belfius wordt duurzamer en heeft geen zin in voetbalschandalen
Volgens De Tijd suggereren sommigen dat banken terughoudender zijn geworden om zich met voetbal te associëren, mogelijk vanwege het schandaalsfeertje dat de laatste jaren rondom de sport hangt, waaronder het onderzoek naar witwassen en fraude, bekend als Operatie Propere Handen.
Vincent Hamelink, CEO van Candriam, de vermogensbeheerder van Belfius, benadrukt dat de bank een grotere nadruk legt op haar maatschappelijke rol.
Hamelink vermeldde in de krant dat Candriam nog steeds sponsor is van een voetbalteam, zij het in een andere context. Het betreft Forest Green Rovers, een team in de Engelse vierde klasse dat wordt geprezen als de meest milieuvriendelijke voetbalclub ter wereld volgens de ranglijst van de FIFA.
“Dit versterkt ons duurzame DNA”, aldus Hamelink in De Tijd.