Anderlecht rondde donderdag de verkoop af van Zeno Debast aan Sporting CP, waarmee het nu zeker voldoende centen heeft om eindelijk aan zijn transferhuiswerk te beginnen. Het is nog onduidelijk hoe de kern er komend seizoen uit zal zien, maar wel al zeker is welke shirts ze zullen dragen.
Vrijdag lanceerde Anderlecht immers zijn langverwachte thuis- en uitshirt voor het nieuwe seizoen. Daarbij hield kledingsponsor Joma het vrij simpel. Het thuisshirt wordt paars met witte accenten, het uitshirt wit met paarse accenten.
Anderlecht brengt eerbetoon aan Art Nouveau
Op de mouwen vallen dan weer enkele opvallende patronen te zien, waarmee Anderlecht hommage brengt aan de Art Nouveau. Dat is de architectuurstijl die in het begin van de 20ste eeuw Brussel op de kaart zette.
"De shirts vieren Brussel als hoofdstad van de Art Nouveau. De esthetiek van de stad wordt verweven in onze shirts en is een hedendaagse ode aan een beweging die Brussel -ten tijde van het ontstaan van onze club- wereldwijd op de kaart plaatste", legt Chief Marketing Tim Borguet uit.
Shirts gelanceerd met hulp van AI
De nieuwe shirts worden ook op opvallende wijze gelanceerd. Om in het begeleidende filmpje de brug te maken tussen de architectuur van dik honderd jaar geleden, de voetbalwereld en de spelers van vandaag, maakte Anderlecht immers gebruik van AI.
"Het mediateam zoekt steeds naar vernieuwende vertelvormen, met respect voor onze cultuur en rijke historiek als vertrekpunt", aldus Borguet. "Het inzetten van generatieve technologie bleek een gedurfd en ontzettend boeiend proces en uit zich nu in een vernieuwend -first in Belgium- 100% AI-gegenereerde shirtlancering."
Shirts 24/25. Art Nouveau reimagined.
— RSC Anderlecht (@rscanderlecht) July 5, 2024
Inspired by the architectural style that defined the face of our capital in 1908. Brought to life in an imaginary football universe with today's generative AI technology. pic.twitter.com/IxK9S1t3We