Club Brugge mag dan wel alle moeite van de wereld hebben om een nieuw stadion neer te poten, op andere vlakken probeert de landskampioen wel één van de pioniers van het Belgische voetbal te blijven. Dat willen ze in de play-offs nog wat meer in de verf zetten, met een nieuwigheid die nog nooit in ons land gezien werd.
Zo weet De Tijd dat Club Brugge zich als eerste Belgische club zal wagen op de markt van de NFT's. Dat staat voor non-fungible token, en het wordt tegenwoordig vooral gebruikt in de kunst- en sportwereld als uniek eigendomsbewijs voor digitale bestanden als foto's en video's. Vanaf de play-offs wil Club dus ook NFT's gaan verkopen aan zijn fans.
De club slaat daarvoor de handen in elkaar met Simba, een Amerikaans blockchain-bedrijf. Zij moeten de marktplaats voor de NFT's creëren, die de naam Club Moments zal meekrijgen. Daarop zullen fans onder meer unieke videobeelden, doelpunten of quotes van spelers kunnen kopen. De prijzen daarvoor moeten wel democratisch blijven, benadrukt chief business officer Bob Madou.
DIGITALE MARKT
Club wordt zo de eerste Belgische ploeg die zich echt op de alsmaar groeiende digitale markt waagt. De Pro League sprong wel eerder al op de kar van blockchain, want het sloot een deal met Sorare om spelers uit onze competitie toe te voegen op hun platform, waar spelerskaartjes gekocht, verkocht en geruild kunnen worden en er ook verdiend kan worden aan hun prestaties.
Own a part of our history. 🔵⚫
— Club Brugge KV (@ClubBrugge) January 20, 2022
𝐂𝐥𝐮𝐛 𝐌𝐨𝐦𝐞𝐧𝐭𝐬, our own NFT-marketplace, will be launched at the end of the season. 📲
🔗 | https://t.co/doJjpvZ16N pic.twitter.com/9Tt1K8MCHE