Na het vertrek van Belfius moest Anderlecht op zoek naar een nieuwe shirtsponsor, een uitdaging omdat die sponsor goed is voor een derde van het totale sponsorbudget. Belfius betaalde jaarlijks tussen de 2,5 en 5 miljoen euro, en het is de doelstelling dat Sunweb, de nieuwe sponsor, voor een even lucratieve deal zou kunnen zorgen.
De reisorganisator tekende voor drie seizoenen en zal vanaf 1 januari 2025 op de borst van de spelers prijken. Anderlecht mikt op een bedrag van 7,5 tot 15 miljoen euro, om minstens even lucratief te zijn in vergelijking met de vorige Belfius-deal.
Belfius betaalde 2,5 à 5 miljoen euro per jaar
Vorig seizoen trok Belfius zich terug als sponsor van Club Brugge én besloot de bank ook het contract met Anderlecht niet te verlengen. Na vijf jaar prominent aanwezig te zijn op het paars-witte shirt, vonden Belfius en haar verzekeringsdochters Candriam en DVV dat sponsoring in het voetbal te weinig rendement opleverde.
Dit was een flinke financiële klap voor Anderlecht, dat jaarlijks tussen de 2,5 en 5 miljoen euro aan de deal overhield. De zoektocht naar een nieuwe shirtsponsor was een uitdaging en betekende het einde van een lange traditie.
Anderlecht’s eerste shirtsponsor was Belle-Vue, het geuzemerk van ex-voorzitter Constant Vanden Stock. Daarna prijkten decennialang grote namen als Generale Bank, Fortis en BNP Paribas Fortis op het shirt, goed voor bijna 40 jaar stabiliteit op sponsorvlak.
Napoleon Sports & Casino nog tot 31 december
Anderlecht vond met Napoleon Sports & Casino een nieuwe shirtsponsor, maar die samenwerking is van korte duur. Door de verstrengde regels rond gokreclame eindigt de deal al op 31 december van dit jaar.
Hoewel Napoleon Sports & Casino aanvankelijk alleen op de mouwen prijkte, verhuisde het logo dit seizoen naar de prominente plek op de borst. Vanaf 1 januari 2025 worden de regels echter strikter: gokbedrijven mogen hun logo nog wel op de shirts tonen, maar zonder slogan en niet langer op de voorkant.
Voor Anderlecht betekent dit dat Napoleon Sports & Casino naar de achterkant van het shirt verhuist, waardoor de club opnieuw op zoek moet naar een andere shirtsponsor.
Met steeds meer Belgische clubs die in dezelfde vijver vissen voor sponsordeals, was het een grote uitdaging om een geschikte en lucratieve partner te vinden.
Anderlecht hoopt op lucratieve sponsordeal: 7,5 tot 15 miljoen
De hoofdsponsor van het shirt is cruciaal voor Anderlecht, goed voor een derde van het totale sponsorbudget. De druk om tegen 1 januari 2025 een nieuwe, lucratieve deal te sluiten is dan ook groot.
Toch blijft de club optimistisch. "Recente marktstudies die de mediawaarde van het RSCA-shirt meten, geven ons vertrouwen dat we binnenkort een partnerschap kunnen tekenen dat minstens even lucratief is als dat met Belfius," zegt Kenneth Bornauw, CEO Non Sports van Anderlecht.
Op een termijn van drie jaar mikt de club dus op een deal van minstens 7,5 miljoen euro, met de mogelijkheid dat dit bedrag oploopt tot 15 miljoen. Voetbal blijft immers een uitstekende manier voor bedrijven om hun naamsbekendheid te vergroten en hun specifieke doelgroep – jonge mannen – te bereiken.
Anderlecht speelt hierin haar troeven slim uit: de club staat hoog in het klassement, speelt voor een altijd vol stadion, biedt uitstekende hospitality en zorgt voor een sterke beleving rondom de wedstrijden.
Sunweb 3 jaar lang op de Anderlecht-shirts
Anderlecht heeft deze week een nieuwe hoofdsponsor gevonden in Sunweb. De reisorganisator tekende een akkoord voor drie seizoenen en zal al voor het einde van het jaar op de shirts te zien zijn tijdens de Europese wedstrijden.
Vanaf 1 januari 2025 prijkt Sunweb op de borst van de Anderlecht-spelers in alle competities: de Jupiler Pro League, Croky Cup en Europese toernooien. “Sunweb, als een van Europa’s toonaangevende reismerken, belichaamt perfect de opwinding en passie die voetbal uitstraalt,” zei Kenneth Bornauw in een persbericht.
RSC Anderlecht is delighted to welcome @Sunweb as Official Main Partner. 🟣⚪ pic.twitter.com/0T419vys3o
— RSC Anderlecht (@rscanderlecht) October 2, 2024
Hoewel het exacte bedrag van de deal nog niet bekend is, streeft Anderlecht naar een partnership dat minstens zo lucratief is als de vorige sponsor, Belfius, waarvan de deal tussen de 2,5 en 5 miljoen euro per jaar bedroeg.
Op de termijn van drie jaar hoopt de club dan ook minstens 7,5 miljoen, en mogelijk zelfs 15 miljoen euro binnen te halen met de nieuwe sponsorovereenkomst.